Δευτέρα 1 Μαρτίου 2010

e-MEDIA



Τα ηλεκτρονικά κοινωνικά μέσα έχουν αλλάξει τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε με τους υπόλοιπους. Μερικοί αναρωτιούνται ποιοι είναι οι bloggers, ποια τα χαρακτηριστικά τους, ίσως ορισμένοι πιστεύουν πως οι bloggers είμαστε "nerds" που απλά καθόμαστε και πληκτρολογούμε συνεχώς μπροστά από την οθόνη μας. Άλλοι πάλι αναρωτιούνται ποια η διαφορά της δικτύωσης αυτής με το παλιό, παραδοσιακό καφενείο. Οι πρώτοι που ενδιαφέρονται για τον νέο (;) κόσμο των social media είναι οι πολιτικοί γιατί έχουν συνηθίσει να μας μετρούν ως "πλήθος". Φυσικά από κοντά είναι και οι διάφορες εταιρείες που προσπαθούν να αλιεύσουν πελάτες μέσω της μέτρησης των προτιμήσεων. Οι συνήθειες του κοινού έχουν αλλάξει και όσοι ενδιαφέρονται να το ελέγχουν και να συλλέξουν στοιχεία για το τι προσδιορίζει πλέον τον πολίτη ξέρουν ότι οι παλιές μέθοδοι δεν πιάνουν.

Υπάρχει λοιπόν ένα ενδιαφέρον για τα ηλεκτρονικά μέσα , καθώς οι κυβερνήσεις, οι εμπορικές εταιρείες και τα παραδοσιακά ΜΜΕ δεν μπορούν να συγκρατήσουν αυτόν τον όγκο πληροφοριών που διακινείται ερήμην τους. Υπάρχει μια νέα παράμετρος που δεν μετριέται: Η σύνδεση των πολιτών, που ξαναβρέθηκαν σε μια άλλου τύπου δημόσια σφαίρα. Έτσι πάλι όλοι ψάχνουν να βρουν έναν παθητικό αποδέκτη σε ένα νέο κανάλι επικοινωνίας το οποίο μοιάζει άναρχο. Μέσω του κλασικού μοντέλου "συμμετέχω, συμμετέχουμε, άλλοι αποφασίζουν" δεν φαίνεται τα κοινωνικά δίκτυα (blogs, twitter, forums, wiki κτλ) να αλλάζουν τίποτα. Τα πράγματα όμως δεν είναι έτσι, αφού 3 νέα στοιχεία παρουσιάστηκαν:

-Η εμπιστοσύνη: Πλέον οι αναγνώστες και συμμετέχοντες αναζητούν πληροφορίες μέσα από blogs όπου εμπιστεύονται τον συγγραφέα τους λόγω ότι έχουν μια εικόνα γι' αυτόν μέσα από τα γραπτά του.

-Η δικτύωση: Είναι καταπληκτικό το πόσο μπορεί να μεταδοθεί ένα μήνυμα μέσω ατόμων που έχουν διαφορετική φυσική θέση και να υπάρχει μέσω του υπερκειμένου (hypertext) ολόκληρη λίστα παραπομπών για ένα θέμα.

-Η δημιουργία: Ξανά οι άνθρωποι βρήκαν ένα μέσο που τους επιτρέπει να δημιουργούν, να γράφουν, να συνθέτουν.Το σημαντικό είναι πως οι δημιουργοί είναι και καταναλωτές, με λίγα λόγια ο καθένας έχει παραπάνω από έναν ρόλο. Ιδιαίτερα τα blogs είναι μέσα που οι ερασιτέχνες κάνουν κουμάντο σε αντίθεση με τα παραδοσιακά ΜΜΕ.

Επίσης οι πολίτες μοιάζει να διαμορφώνουν τις δημόσιες υπηρεσίες του μέλλοντος, αφού δίνουν έμφαση σ' αυτά που τους ενδιαφέρουν. Δεν είναι τυχαίο πως διάφορα portals Δήμων άρχισαν να λειτουργούν από πρωτοβουλία πολιτών. Οι πολίτες είναι επίσης εκείνοι που διαμορφώνουν τα προιόντα των εταιρειών. Τα blogs και τα υπόλοιπα social media παράγουν δημόσιο περιεχόμενο εκεί που δεν υπάρχει και φαίνονται ως μια μορφή συμμετοχικής δημοκρατίας. Προς το παρόν οι πολιτικοί και οι εταιρείες βρίσκονται σε αμηχανία αφού δεν μπορούν να μετρήσουν τα στοιχεία που τόσα χρόνια τους εξασφάλιζαν οι κλασικές μετρήσεις. Ακόμα δεν θέλουν ν' ακολουθήσουν νέους τρόπους επικοινωνίας με τους πολίτες. Ακόμη έχουμε να διαπιστώσουμε πολλά σχετικά με τον ρόλο που θα ασκήσουν τα sοcial media σε πολιτική, marketing και στην επικοινωνία. Το σίγουρο είναι πως η πληροφορία πρέπει να είναι ελεύθερη και να μην κυκλοφορεί μόνο οριζόντια ή μόνο κάθετα.

1 σχόλια:

Είμαι σαφώς υπέρ της ελεύθερης διακίνησης των πληροφοριών και το γεγονός ότι μέσω των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης μπορείς πολύ πιο έυκολα να διασταυρώσεις μία πληροφορία ή να βρεις ακόμα περισσότερες γύρω από την αρχική, είναι πιστεύω μεγάλο πλεονέκτημα και ένας από τους βασικούς λόγους που τα μέσα αυτά γνωρίζουν τέτοια ανάπτυξη.

Η πληροφόρηση έχει γίνει πλέον πολύ πιο άμεση και ταχύτερη, ενώ δεν είναι καθοδηγούμενη όπως στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης καθώς οι ιδιοι οι πολίτες είναι αυτοί που την διαμορφώνουν.

Χρειάζεται βέβαια προσοχή με τις πηγές καθώς τις περισσότερες φορές είναι ανώνυμες αλλά πέρα από αυτό νομίζω ότι είναι μία από τις θετικότερες εξελίξεις στον χώρο του Διαδικτύου...

Δημοσίευση σχολίου

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More