Η υπόθεση heavy metal είναι αρκετά παρεξηγημένη στην Ελλάδα. Η απήχηση στις νέες ηλικίες είναι μεγαλύτερη, αλλά πολλοί αντιμετωπίζουν τους μουσικούς και τα συγκροτήματα απ' αυτή την σκηνή σαν περιθωριακούς. Μάλιστα οι μεγαλύτερο σε ηλικία αντιμετωπίζουν το metal σαν "ασθένεια". Αρκετοί αγνοούν ότι την στιγμή που τα media μιλάνε για διεθνή καριέρα του κάθε Ρουβά και της κάθε Βίσση, κάποιες μπάντες από την χώρα μας παίζουν συναυλίες σε Ευρώπη, Αμερική και μερικές φορές σε Ασία, έχουν υπογράψει σε δισκογραφικές εταιρείες του εξωτερικού και έχουν αναγνωρισιμότητα και το κυριότερο, γράφουν καλή μουσική. Σε χώρες όπως η Σουηδία και ο Καναδάς το κράτος χρηματοδοτεί τους νέους μουσικούς για να αποκτήσουν εξοπλισμό, να φτιάξουν κανένα demo ή να ηχογραφήσουν αν μπορούν δίσκο. Στην Ελλάδα κάτι τέτοιο μοιάζει ουτοπικό. Καταλαβαίνετε ωστόσο ότι τα ελληνικά συγκροτήματα έχουν λιγότερες δυνατότητες για να δουλέψουν, βάλτε σε όλα αυτά και την προκατάληψη προς την σκηνή. Η ελληνική metal σκηνή δεν εμφανίστηκε από το πουθενά αλλά από τις αρχές της δεκαετίας του '80, με τις περισσότερες μπάντες να ανήκουν στον χώρο του underground. Όχι ότι έχει αλλάξει δραματικά η κάτάσταση στις μέρες μας, απλά υπάρχει μια πιο ορατή βάση οπαδών αυτής της μουσικής και τα συγκροτήματα δουλεύουν πιο επαγγελματικά. Σε προηγμένες μουσικά χώρες, το metal προβάλλεται με την ίδια συχνότητα όπως τα άλλα είδη, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που τα metal συγκροτήματα (πχ στην Σουηδία και την Φιλανδία) θεωρούνται εξαγώγιμο πολιτιστικό προιόν, ενώ βραβεύονται με Grammy ή έστω συμμετέχουν σε τελετές βράβευσης. Στην Ελλάδα όπου επικρατεί μουσικός ρατσισμός και κουλτούρα του τουρκο-μπαρόκ είναι πολύ δύσκολο η μουσική των ελληνικών συγκροτημάτων να ακουστεί από μεγαλύτερο κοινό. Βέβαια κι ο έλληνας metal ακροατής κάνει το λάθος να απαξιώνει τις ελληνικές προσπάθειες ακριβώς επειδή δεν είναι εισαγόμενες και να τις θεωρεί δεύτερης διαλογής, να τις αντιμετωπίζει με διαφορετικά κριτήρια. Η καλή μουσική βεβαίως δεν γνωρίζει χώρες και σύνορα, ούτε ταμπέλες. Οι έλληνες metal μουσικοί δεν στερούνται ικανοτήτων, μάλιστα παλεύουν με...σφεντόνες για να καταξιωθούν. Παρακάτω αναφέρω ορισμένους δίσκους από την ελληνική σκηνή, διαφόρων ειδών και ύφους, λαμβάνοντας υπόψη πως όσοι διαβάσουν αυτό το κείμενο μπορεί να μην έχουν την παραμικρή σχέση με αυτή την μουσική.

Επικός ήχος, πολεμική θεματολογία, μυθολογία. Όγκος, ακουστικές κιθάρες, βιολιά και ηρωικά πλήκτρα σοφά τοποθετημένα, ατμόσφαιρα μάχης. Είμαι σίγουρος πως αν ήταν Αμερικανοί, Σκανδιναβοί ή δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο πως θα τους προσκυνούσαν πολλοί οπαδοί του επικού metal. Το κέρας ακούστηκε, τα σπαθιά βγήκαν απ' τις θήκες. Μια λεβέντικη ιαχή από την Ελλάδα.

Αν και δεν απαρτίζονται 100% από έλληνες, και μόνο που πίσω απ' το μικρόφωνο βρίσκεται η φωνάρα του Γιάννη Κουτσελίνη, ένας πραγματικός χαμαιλέοντας και κύριος συνθέτης φτάνει για να σταθούμε σε έναν δίσκο που ανακατεύει τα soundtracks, το παραδοσιακό metal, το industrial και πολλά άλλα δημιουργώντας κάτι πραγματικά εξωγήινο.

Oι Firewind δεν χρειάζονται συστάσεις. Κατάφεραν χάρη στην αξία τους και το πείσμα (αλλά και το ταλέντο) του Gus G να γίνουν μια αναγνωρίσιμη μπάντα σε έναν κορεσμένο χώρο που είναι δύσκολο μάλιστα να καταξιωθεί ένα ελληνικό συγκρότημα. Οι μελωδίες είναι πιασάρικες, τα refrains κολλητικά, η φωνή του Apollo θαυμάσια ενώ και τα hard rock στοιχεία ταιριάζουν με τον ήχο τους. Στο εξωτερικό έχουν αποκτήσει αναγνωρισιμότητα, ενώ μπαίνουν και στα ελληνικά charts.

Progressive metal, ethnic, jazz, fusion είναι τα συστατικά των Fragile Vastness, οι ποίοι έχουν πολλές έξυπνες ιδέες και τις στηρίζουν σε ένα concept που πραγματεύεται την ιστορία ενός ανθρώπου που ανακαλύπτει πως πάσχει από καρκίνο κι αποφασίζει να ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο για να χαρεί τον καιρό που του έχει απομείνει. Το αισιόδοξο μήνυμα που μας περνάει η μπάντα, συνοδεύεται από φρέσκια και βιρτουόζικη μουσική. Εξαιρετικό.

Power/doom συγκρότημα με ένα ονειρεμένο (φετινό) ντεμπούτο. Συναίσθημα, θεατρικότητα, βαριές συνθέσεις με κιθαριστικές μελωδίες που ακούγονται κλασικές, creepy ατμόσφαιρα. Τα έγχορδα, οι ακουστικές κιθάρες, τα πλήκτρα και τα ελάχιστα γυναικεία φωνητικά εξυπηρετούν την ουσία της μουσικής τους. Οι στίχοι έξυπνοι, ο τραγουδιστής τους πολύπλευρος και παραστατικός. Στοιχειωμένα μουσικά θέματα, ποικιλία και δύναμη. Δεν πρέπει να πάνε χαμένοι με τίποτα!

Industrial/death metal που "παίζει" αρκετά και με την ηλεκτρονική μουσική. Σκοτεινό και καθόλου φιλικό, το "Blemish" θα μπορούσε να ακούγεται σε κάποιο μετα-αποκαλυπτικό club ή να είναι το soundtrack ενός ζοφερού μέλλοντος όπου οι άνθρωποι έχουν γίνει σκλάβοι των μηχανών.

Αν υπήρχε δικαιοσύνη αυτός ο δίσκος έπρεπε να είχε συγκαταλεχθεί στις κορυφαίες στιγμές των τελευταίων χρόνων στον χώρο του ατμοσφαιρικού ήχου. Black metal, gothic, λύσσα, occult θεματολογία, επιθετικότητα που γεννά ο φόβος, βλασφημία. Το κινηματογραφικό κλίμα που επικρατεί στο album είναι εθιστικό.

Heavy rock και μάλιστα καλό, με live συναίσθημα, αυθεντικότητα και τσαμπουκά. Με επιρροές που συμπεριλαμβάνουν Black Sabbath, Motorhead και Monster Magnet, οι Nightstalker τόσα χρόνια στην πιάτσα αποδεικνύουν πόσο σπουδαίοι είναι και αυτή είναι η κορυφαία στιγμή τους. Περιέχει και την μπαλάντα "This is U" που σε χτυπάει εκεί που πονάς.

Δίσκος-αναγέννηση για τους βετεράνους της ελληνικής σκηνής. Black metal που αγκαλιάζει το ethnic και κυρίως την παραδοσιακή μουσική της χώρας μας. Εδώ θ' ακούσετε μέχρι και λύρα ή θρακιώτικα όργανα. Ο τίτλος είναι παρμένος από την Θεογονία του Ησίοδου, όπως και το μεγαλύτερο στιχουργικό μέρος.

Ένα μακάβριο σκοτεινό αριστούργημα. Το όνομα αυτού; Communion. Κοινωνία. Ένωση θεικού κι ανθρώπινου στοιχείου, φιλοσοφικές αναζητήσεις σε παλαιές λατρείες. Death/black metal με ολίγον από gothic, όμως την παράσταση κλέβουν τα ορχηστρικά μέρη του Χρήστου Αντωνίου (μέρος των οποίων έπαιξε η ορχήστρα της Πράγας). Soundtrack-ικός ο χαρακτήρας του δίσκου, με τα διάφορα μουσικά είδη να γεφυρώνονται άψογα.

Η τάση του ανθρώπου να ξεπεράσει την φύση του, οι διαστάσεις, ο μυστικισμός και το black metal συναντούν την μουσική του Danny Elfmann που έχει "ντύσει" τόσες ταινίες. Ο δίσκος είναι γεμάτος εκπλήξεις, ακολουθώντας μια νοοοτροπία avant garde τόσο στα ακραία όσο και στα ατμοσφαιρικά/συμφωνικά μέρη. Απρόβλεπτο album που φτύνει πάνω στις ταμπέλες με τρόπο σχιζοφρενικό και προκλητικό θυμίζοντάς μας πως είναι άτοπο πια να αντιμετωπίζουμε μπάντες τέτοιας κλάσης ως ελληνικές.

Oι Universe217 είναι σπουδαία μπάντα. Κι έχει όλες τις προυποθέσεις να γίνει μεγάλη. Πρόκειται για άκουσμα που δεν το έχουμε ξανακούσει απ' την ελληνική σκηνή. Πρόκειται για μέγιστη εκτόνωση, λύτρωση και ψυχική τελετουργία. Ο ήχος τους κινείται μεταξύ των μπουντρουμιών του doom και των βάλτων του sludge, αλλά και την μελαγχολία των Dead Can Dance. Και μάλιστα έχουν γυναίκα στα φωνητικά η οποία τραγουδά metal και jazz. H μουσική των Universe217 είναι ιδιότυπη κι έχει έναν παγανιστικό αέρα που εξαγνίζει το εσώτερο σκότος. Δεν είναι δίσκος για να τον ακούσετε με φίλους πίνοντας μπύρες. Καλύτερα να τον βιώσετε χωρίς εξωτερικές αναταράξεις. Ακόμα στο ταξίδι αυτό της ψυχορραγίας θα συναντήσετε τα τούβλα των Melvins και την ψυχεδέλια του avant garde. Η μουσική τους είναι βασανιστική και βάλσαμο ταυτόχρονα. Για μένα πρεσβεύουν την αισθητική του σκότους με τρόπο διαφορετικό. Με τρόπο αυθεντικό και αποστομωτικό. Μια λάβα συναισθημάτων, θλίψης και φόβου.

Progressive metal μεστό, που αξιοποιεί στον καμβά του κι άλλα μουσικά είδη (πχ funk), τρομερά συναισθηματικό και με τις ερμηνείες σε συγκλονιστικό επίπεδο. Βασίζεται στιχουργικά στην τραγωδία των Τεμπών όχι όμως με μελό που ταιριάζει σε τηλεοπτικά δελτία, αλλά με βάθος και σοβαρότητα. Ένας ύμνος στην νεότητα. Πολλοί αμερικανοί θα ήθελαν να το είχαν γράψει αυτοί. Με μια λέξη:ποιότητα. (Το 21 στον τίτλο αναφέρεται στα 21 παιδιά που χάθηκαν).

Ο ήχος τους είναι μια μίξη black (κυρίως), gothic και industrial που σίγουρα θα έχει πολλά να πει από οπαδούς των Cradle of Filth μέχρι των Moonspell. Οργισμένοι, επιθετικοί, χρησιμοποιούν samples, συμφωνικά πλήκτρα και οπερετικά γυναικεία φωνητικά. Όλες οι αποχρώσεις του μαύρου περιέχονται εδώ. Αρκετά προοδευτικοί σαν αντίληψη.
Φυσικά υπάρχουν πολλά ακόμη συγκροτήματα και αρκετοί καλοί δίσκοι:Innerwish-Silent Faces, Need-The wisdom machine, Kinetic-Corrosion, Homo Iratus-Human consumes Human, Marauder-1821, On Thorns I Lay-Egocentric, Sarissa-Sarissa, Sun of Nothing-In the weak and the wounded, Ιnactive Messiah-Be my Drug και πολλά πολλά ακόμα που είναι αδύνατον να αναφερθούν για ευνόητους λόγους. Όσοι μπείτε στον κόπο έστω κι από περιέργεια να ακούσετε κάποιο απ' αυτά τα συγκροτήματα, θα διαπιστώσετε πως υπάρχει καλή μουσική από έλληνες μουσικούς που κακώς αγνοούνται. Παρακάτω και μερικά videoclips από ορισμένα συγκροτήματα που ανέφερα πιο πάνω. Καλά να περνάτε!
FIREWIND-BREAKING THE SILENCE
FRAGILE VASTNESS-SOMEWHERE
ROTTING CHRIST-ENUMA ELISH
UNIVERSE 217-I DON'T GIVE A DAMN
10 σχόλια:
Τι περιμένεις από μια Ελλάδα μαστουρώνει το πρωί της Κυριακής με λιβάνια και Δευτέρα μεσημέρι μαστουρώνει με κουτσομπολια;ΥΓ: Έχεις σπάσει ρεκόρ στα templatesΥΓ2: Σε περιμένει μία πρόσκληση στο blog μου
Είναι πολύ ριγμένη η metal μουσική στην χώρα μας, αυτό είναι γεγονός!Δεν προβάλλεται καθόλου από τα μέσα, ενώ ακόμα και στα 2 μουσικά κανάλια υπάρχει μια μόνο εκπομπή της μιάμισης ώρας την εβδομάδα.Είναι πραγματικά κρίμα γιατί όπωε πολύ σωστά αναφέρεις υπάρχουν πολλά ωραία ακούσματα!Με ουσία και βάθος και πάνω απ'όλα ποιότητα!Πιστεύω ότι βολεύει να μην βγαίνει στην επιφάνεια αυτός ο ήχος επειδή κάτι τέτοιο θα σήμαινε κριτική σκέψη και αμφισβήτηση(θεμελιώδη χαρακτηριστικά αυτής της μουσικής), σε αντίθεση με τις αηδίες με τις οποίες μας διαποτίζουν και οι οποίες κολλάνε σαν τσίχλα στα μυαλά μας...Έχω ακούσει πολλά απ'αυτά που αναφέρεις και πρόκειται για πολύ καλά συγκροτήματα με τρομερούς δίσκους!Οι περισσότεροι απ'αυτούς θα άξιζαν να είναι καταξιωμένοι και στο εξωτερικό ενώ θα έπρεπε να έχουν την αναγνωρισιμότητα που δικαιούνται και από το ελληνικό κοινό!Υ.Γ: Πολύ ωραία τα βίντεο που διάλεξες!
@thesikaleon:Περιμένω περισσότερη ανοιχτομυαλιά. Τι ζητάω ε; Πάντως αφού υπάρχουν καλοί μουσικοί (κι από άλλα είδη) και συνειδητοποιημένοι ακροατές με κάποια αισθητική, υπάρχει ελπίδα.ΥΓ.Τα βαριέμαι εύκολα. Αυτό είναι πιο κοντά στο πνεύμα του blog. ΥΓ2.Την είδα και σε ευχαριστώ. Έχω απαντήσει σχετικά. Με τιμά πάντως.@awakened:Είναι αν και σε καλύτερη μοίρα απ' ότι στο παρελθόν. Είναι κρίμα όπως λες γιατί υπάρχουν πολλά αξιόλογα πράγματα εκεί έξω. Δεν ξέρω ποιον βολεύει, αφού στις περισσότερες χώρες αναγνωρίζονται οι εγχώριες μπάντες. Στην Ελλαδα, ναι μεν επικρατεί η μπουζουκλερί και τα famestorειδοειδή (sic) αλλά δεν δέχομαι ότι αυτή η μουσική "δεν είναι στο αίμα του Έλληνα". Η μουσική δεν έχει ταμπέλες, ούτε ακούγεται το κάθε είδος σε συγκεκριμένες μόνο χώρες. Απλά η άγνοια κι η προκατάληψη στοιχίζουν.Όσο για τους δίσκους που αναφέρω, οι περισσότεροι απ' αυτούς αναγνωρίζονται στο εξωτερικό ως σπουδαίοι και μάλιστα έχουν βγει δίσκοι του μήνα σε ξένα περιοδικά. Τώρα γιατί εδώ ο κάθε τραχανοπλαγιάς τους αγνοεί και προβάλλει τους κάθε "εναλλακτικούς" που δεν βγαίνουν εκτός συνόρων...είναι μεγάλη κουβέντα.
οποιος του αρεσει εστω και λιγο αυτη η μουσικη και ψαξει καλα την ελληνικη σκηνη σε ολο το μεταλικο φασμα της και ειδικα των 90s θα βρει απιστευτο υλικο!υγ.:Chaostar,Daemonia Nymphe,Deviser,Kawir,Flames,On Thorns I Lay,Odes Of Ecstasy,Order Of The Ebon Hand,Phantom Lord,The Elysian Fields,Varathron,Zemial,Zephyrous, Necromantia κ.α...υγ.:συγχαρητηρια για το blog σου!
Καλημέρα Samael. Αν και δεν είναι αυτή η μουσική που ακούω σπίτι μου, ωστόσο μου αρέσουν οι SEPTIC FLESH και γενικώς θεωρώ οτι έκανες ένα πολύ καλό αφιέρωμα, για τη metal σκηνή της Ελλάδας. Εγώ τουλάχιστον βλέπω δίσκους εδώ που τους αγνοούσα εντελώς. Ναι, στη Φιλανδία τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, γι' αυτό και το μέταλλο εκεί γνωρίζει τέτοιες δόξες (και βγαίνουν και παραγωγές δίσκων εξαιρετικές). Εδώ τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, γιατί δεν είναι μόνο οι πόροι που λείπουν, είναι νομίζω (ταπεινή μου γνώμη), η μη-αποδοχή της εγχώριας παραγωγής απο τη βάση των ακροατών αυτής της μουσικής. Ξέρω πολλούς που αγοράζουν ότι φιλανδικό metal κυκλοφορήσει πάραυτα, αλλά ελάχιστους που θα έδιναν τα χρήματά τους για ν' αγοράσουν αντίστοιχο ελληνικό δίσκο. Ενδεχομένως και να κάνω λάθος, κρίνοντας απ' το μικρόκοσμο στον οποίο κινούμαι, αλλά εσύ που είσαι καλύτερος γνώστης της κατάστασης, νομίζω μας τα εξηγείς πιο σφαιρικά. Σ' αυτή την ανάρτηση θα επανέλθω (σιωπηλά), για να μελετήσω κι άλλα πράγματα. Θεωρώ οτι αξίζει περισότερο χρόνο απ' όσον έχω σήμερα στη διάθεση μου.
@ανώνυμος:Πραγματικά υπάρχουν πολλά καλά συγκροτήματα στην ελληνική σκηνή και πόσ αακόμη δεν έχουν βγάλει δίσκο αλλά έρχονται από πίσω. Οι Chaostar είναι εξαιρετικοί και σε πολλές χώρες της Ευρώπης τους λατρεύουν. Για Δαιμόνια Νύμφη είχα κάνει αφιέρωμα παλαιότερα :)Και τα υπόλοιπα συγκροτήματα που αναφέρεις είναι πολύ καλά. Να συμπληρώσω μερικά ακόμα:Naer Mataron, Ravencult, Thou Art Lord, Lord 13,Acid Death,Airged L'amh,Dark Nova,Horrified,Sound of Silence,Wolfcry,ROT, Dol Ammad, Windfall έτσι για την ποικιλία :)Να ' σαι καλά!@Aikaterini:Kαλησπέρα! Μερικοί δίσκοι αξίζουν πραγματικά προσοχή, υπάρχουν και πιο ακραία και πιο μελωδικά πράγματα. Απλά δεν προβάλεται αυτή η μουσική πέρα από 1,5 ώρας εκπομπή στο Mad την βδομάδα κι από τα 2-3 έντυπα που κυκλοφορούν. Καλα΄τα ραδιόφωνα δε...πικρή ιστορία. Κι εδώ βγαίνουν καλές παραγωγές απλά στην Ελλάδα ποτέ το metal δεν έγινε αποδεκτό απ' αυτούς που το αποστρέφονται. Και οι πόροι λείπουν και η δυνατότητα να εκφραστούν οι νεότεροι μέσω της μουσικής από το σχολείο. Η μουσική δεν είναι απλά νότες στην σωστή σειρά, τουλάχιστον για μένα. Είναι και η ξενομανία πολλές φορές. ο Έλληνας μπορεί να μην δώσει τα 15 ευρώ για να δει σε συναυλία ελληνική μπάντα, αλλά θα δώσει 50-60 ευρώ για μια ξένη κι ας γκρινιάξει. Έχει δόση αλήθειας αυτό που λες. Πάντως τα πράγματα σε σχέση με το παρελθόν είναι καλύτερα. Δηλ οι έλληνες καλλιτέχνες του χώρου "κάνουν όνομα" στο εξωτερικό αλλά οι ντόπιοι ακροατές συνεχίζουν να έχουν άλλα κριτήρια προς τις ελληνικές μπάντες. Να είσαι καλά!
Eksairetiko post. Na symplhrwsw tous apisteutous Ravencult kai to Temples Of Torment tous. To mesaio riff tou "The Nightsky Codex" nomizw oti einai o,ti kalytero exw akousei sto blackmetal genika, EVER. Ante, mazi me tous Dodheimsgard en genei.
Οι Ravencult είναι μεγάλο κεφάλαιο για τη σύγχρονη ελληνική σκηνή. Είναι μια μπάντα που συνδυάζει τους Bathory και τους Celtic Frost για να παράγει old school black metal ήχο.Κρίμα που δεν τους ξέρουν πολλοί απ' αυτούς που ακούνε black.Καλά οι Dodheimsgard δεν πιάνονται-κατά την γνώμη μου.Να' σαι καλά man.
Sygxaritiria gia auti tin prospatheia proothisis kapoiwn polu kalwn ellinikwn metal sximatwn.To psaksimo vevaia den stamataei pote,gi'auto diiiiiiiig! Anameinate to deutero xtypima twn NEED sto prosexes mellon...
@ΚommanderKhaos:Να' σαι καλά αδελφέ. Το ψάξιμο δεν τελειώνει ποτέ! Έχω μεγάλη περιέργεια για τους Need, καλό είναι και το νέο Poem, ενώ ελπίζω να ακούσω καλό δίσκο κι από τους Inactive Messiah το Φθινόπωρο.
Δημοσίευση σχολίου