Τα κοινωνικά δίκτυα στο διαδίκτυο βρίσκονται σε υπερπροσφορά, κάνοντας πολλούς να πιστεύουν πως πρόκειται απλά για μια μόδα, ένα πρόσκαιρο φαινόμενο που απορρέει τόσο από την εξέλιξη του μέσου, όσο και από την κρίση των διαπροσωπικών σχέσεων. Η αύξηση της συμμετοχής στα δίκτυα αυτά είναι κάτι που συμβαίνει σε παγκόσμιο επίπεδο. Μερικά από αυτά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι τα Facebook, Twitter, Youtube, MySpace, Digg, Hi5, del.icio.us και άλλα πολλά τα οποία εξυπηρετούν διαφορετικούς σκοπούς ως προς τον τρόπο χρήσης και λειτουργίας. Πλέον το κοινό στο οποίο απευθύνονται είναι άτομα κάθε ηλικιακής ομάδας και κοινωνικο-οικονομικής τάξης, με διαφορετικό μορφωτικό επίπεδο και ενδιαφέροντα. Τα νέα μέσα δεν προϋποθέτουν την ύπαρξη νέου περιεχομένου αφού λίγο-πολύ βασίζονται σε παλιότερες μορφές επικοινωνίας με νέο περιτύλιγμα και επιπλέον εφαρμογές.
Τα κοινωνικά δίκτυα σαφώς αλλάζουν τον ιδιωτικό μας χώρο, αφού ως προιόντα του καπιταλισμού μεταφέρουν την ανάγκη για εξατομίκευση και διαδικτυακά. Όπως καταναλώνονται προιόντα στην πραγματική ζωή έτσι συμβαίνει και στην ψηφιακή. Κάθε χρήστης είναι διαφορετικός κι αυτό μεταφράζεται στο γιατί επιλέγει κάποιος ένα δίκτυο (πχ facebook) σε σχέση με κάποιο άλλο, αλλά και στο πως επιλέγει να το χρησιμοποιεί. Και βέβαια εξαρτάται κι απ' το τι τελικά ζητάει. Η συμμετοχή στα κοινωνικά δίκτυα είναι ένα σύνθετο φαινόμενο που ακόμη βρίσκεται σε εμβρυακά στάδια όσο αφορά την έρευνα, αλλά δεν πρέπει να υποτιμούμε την θέληση των χρηστών ν' απελευθερωθούν και ν' αποκτήσουν φωνή. Ένα δείγμα συμμετοχικής δημοκρατίας, ειδικά όταν στην πραγματική κοινωνία στερείται αυτή η δυνατότητα. Η επιτυχία των κοινωνικών δικτύων μπορεί να αποδοθεί στο ότι η ανάγκη για αναγνώριση και εμπιστοσύνη συνδυάζεται με την ευκολία προσαρμογής του κάθε δικτύου σε προσωπικές προτιμήσεις και ρυθμίσεις του καθενός. Το άτομο μέσω της συμμετοχής του στο Χ κοινωνικό δίκτυο επιχειρεί να αυτοπραγματωθεί, ενώ το ίντερνετ ως διαφορετικός κόσμος του παρέχει αυτή την δυνατότητα μιας που έχει άλλους κανόνες .
Αν τα εξετάσουμε ως μια ακόμη εφαρμογή, τα κοινωνικά δίκτυα του internet διαφημίζουν την "δημοκρατικότητα" που διέπει το μέσο. Την οριζόντια δομή του. Ο σχολιασμός, η συμμετοχή σε εικονικό περιβάλλον, η δημιουργία νέου εαυτού, η κατασκευή ψηφιακών κοινοτήτων από ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα και η ασώματη παρουσία είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία ενός φαινομένου που ακόμη βρίσκεται στην αρχή και οφείλουμε να το αναλύσουμε κοινωνιολογικά και οντολογικά. Ένα ζητούμενο είναι να βρεθεί η ισορροπία μεταξύ της ελευθερίας της ανωνυμίας και της ευθύνης του χρήστη να υπερασπιστεί αυτή την ανωνυμία. Πέρα των άλλων, η χρήση και συμμετοχή σε δίκτυα τύπου facebook δεν μπορεί παρά να αλλάξει και τον τρόπο επικοινωνίας μας ακόμη και στην ζωή εκτός οθόνης.
2 σχόλια:
"καταχωρηση τσι μερας" για την Κυριακη συμφωνα με την ομωνυμη λιστα του yannidakis live, η καταχωρηση σου τουτη.Καληνωρίσματα :[
Οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη να νιώθουν ότι δεν είναι μόνοι τους και ότι έχουν κάποιον για να "τα λένε" αλλά ενώ δεν αντέχουν την μοναξιά από την άλλη είναι δειλοί και δεν είναι σε θεση να προχωρήσουν σε σχέσεις με άλλους ανθρώπους από κοντά παρα μόνο μέσω της οθόνης.Είναι παθογένεια η ενασχόληση με άγνωστα άτομα και η ταμπελοποίηση τους ως "φίλους". Προφανώς τα άτομα που αναφέρονται σ'αυτόν τον όρο με τόση ευκολία και που μέσα του περιλαμβάνουν τον κάθε απίθανο, δεν έχουν ιδέα για το τι είναι φιλία!Το'χω ξαναπεί αλλά θα το ξαναπώ... Η ζωή βρίσκεται εκτός οθόνης και η οπτική επαφή είναι ανεκτίμητη!
Δημοσίευση σχολίου