Εκεί, λοιπόν που συζητάς, που πασχίζεις να παρουσιάσεις την άποψή σου, έτσι ώστε να μη δείχνει έωλη ή δογματική, να ’σου ξεφυτρώνει στη μέση ο μάγκας, ο θυμόσοφος σου πετάει δέκα αφορισμούς και σ’ αφήνει σύξυλο. Έτσι χωρίς στοιχειώδεις ενδείξεις, χωρίς διόλου επιχειρήματα. Δίχως επαγωγική ή αναγωγική μέθοδο. Χωρίς φιλοσοφικό στοχασμό. Δέκα αφορισμοί μονάχα, ατάκτως ερριμένοι, και το ζήτημα ελύθη. Έτσι σου "αποδεικνύει"ότι δεν πρέπει μεν να είσαι ρατσιστής, αλλά…ούτε και πολύ αντιρατσιστής! Είναι κακό πράγμα ο εθνικισμός, αλλά και βλακεία το να μην πληρώνεις με το ίδιο νόμισμα τον εθνικισμό των άλλων. Βασικά, πρέπει να ‘σαι λίγο, αλλά και τίποτα απ’ όλα. Ρωτάς που βασίζει αυτές τις απόψεις το και σε αποστομώνει: "αφού όλα είναι σχετικά", λέει, "κι αφού ο άνθρωπος έχει όρια, όλα τα ανθρώπινα έχουν όρια". Έχει όρια η Πολιτική, η Τέχνη, η Θρησκεία, η Φιλοσοφία. Έχει όρια η Ηθική, η Επιστήμη, η Ιδεολογία. Έχουν όρια και τα Όνειρα, ακόμη και η Ου-τοπία.Τον κοιτάς σαν αποβλακωμένος.
"Πώς γίνεται να έχει όρια η Ου-τοπία;".
"-Α, ρε κακομοίρη, θύμα", σου λέει. "Όλα έχουν όρια, όταν κάποιος ξύπνιος τα ορίζει και φροντίζει να κινείται μέσα σ’ αυτά τα όρια". "Αν είναι έτσι", επιμένεις, "ποια θα πρέπει να είναι η στάση του ανθρώπου, απέναντι στην Τέχνη, στη Φιλοσοφία, στην Πολιτική, στην ίδια τη Φύση;"
"Δεν γνωρίζω, δεν απαντώ" σου πετάει και μένεις κάγκελο.
"Παρντόν;" Ρωτάς απορημένος.
"-Τι μπαρδόν, ρε λάκη…Τσου ρε…Κουφός είσαι; Δεν γνωρίζω, δεν απαντώ".
"Μα είναι απάντηση αυτή;"
"Μάλιστα, και η πιο φιλοσοφημένη, μάγκα μου. Αυτό είναι διπλωματία. Το ’πε κι εκείνος ο αρχαίος ο σοφός…ο…πώς τον λέγανε ντε –κάνεις και τον σπουδαγμένο, τρομάρα σου- ο…δεν βαριέσαι, ένας τέλος πάντων: «εν είδε ότι ουδέν είδε» Το πιάνεις; Δεν έβλεπε, ο μάγκας τίποτα".
"Καλά κι αυτό είναι το ίδιο με το «δεν γνωρίζω, δεν απαντώ»;"
"Αμέ. Απαράλλαχτο, σαΐνι μου".
Φτάνεις στα όρια σου: "Ώστε εσύ είσαι, λοιπόν, ο τύπος που σ’ όλες τις δημοσκοπήσεις δηλώνει: «Δεν γνωρίζω, δεν απαντώ;» Και καλά ρε φίλε, αφού δεν γνωρίζεις ή δεν γουστάρεις να απαντήσεις γιατί μπαίνεις στον κόπο και απαντάς ότι δεν απαντάς;"
Σε κοιτάζει λίγο σαστισμένος. "Τον στρίμωξα σκέφτεσαι και συνεχίζεις δριμύτερος: "Και καλά στον δρόμο σε σταματάνε, σου χώνουν το ματσούκι στο στόμα και σε διατάζουν να πεις τη γνώμη σου. Δεν μπορείς να ξεφύγεις, οπότε πετάς ένα «Δεν γνωρίζω, δεν απαντώ» και καθαρίζεις, διότι αυτή είναι η περισσότερο αληθινή ή η λιγότερο οδυνηρή απάντηση. Αλλά στο Ίντερνετ; Δες μια ειδησεογραφική ιστοσελίδα. Σχεδόν καθημερινά θέτει κι ένα ερώτημα σχετικό με την επικαιρότητα και ζητάνε τη γνώμη σου. Η ερώτηση διατυπώνεται συνήθως με τη μορφή «Συμφωνείτε με την τάδε άποψη;» και οι επιλογές σου είναι «1. Ναι συμφωνώ, 2. Όχι δεν συμφωνώ, 3. Δεν γνωρίζω, δεν απαντώ».
Καμιά φορά είναι περισσότερες, αλλά πάντα υπάρχει ως τελευταία επιλογή αυτό το «ΔΓ/ΔΑ». Και πάντα υπάρχουν κάποιοι που έχουν προτιμήσει αυτή την επιλογή. Δεν είναι γελοίο, ότι εσείς οι τύποι απαντάτε, χωρίς να ερωτηθείτε προσωπικά, μόνο και μόνο για να πείτε ότι δεν γουστάρετε να απαντήσετε;"

Τον κοιτάς αποσβολωμένος που απομακρύνεται στα μουλωχτά. Όπως στα μουλωχτά εμφανίστηκε. Μια δυσωδία "μέσου όρου" απλώνεται και γεμίζει τον χώρο. Πνίγεσαι και θες καθαρό αέρα ν’ ανασάνεις. "Ν’ ανοίξω το παράθυρο;" αναρωτιέσαι…Και από κάπου απροσδιόριστα ακούγεται αχνά μια φράση: "Δεν γνωρίζω, δεν απαντώ".
Το κείμενο δημοσιεύτηκε εδώκαι πραγματικά αντικατοπτρίζει σε μεγάλο βαθμό την κάστα των εξυπνάκηδων που καθημερινά αναμασούν την ημιμάθεια, την παραπληροφόρηση και τον δογματικό τρόπο σκέψης μιας κοινωνίας που δεν κριτικάρει τον εαυτό της όπως κάθε οντότητα, παρά μένει στο "έτσι έχουμε μάθει" και δεν μπαίνει στον κόπο να το αλλάξει. Τέτοια παραδείγματα σαν του κειμένου δείχνουν πως η αστική βλακεία μπορεί να ακυρώσει οποιαδήποτε λογική.
6 σχόλια:
Πραγματικά με τέτοιους ανθρώπους η επικοινωνία καθίσταται ανέφικτη και καλό είναι να μην ασχολούμαστε καν μ'αυτούς. Δεν μπορεί ο άλλος να μην έχει γνώμη. Η γνώμη δημιουργείται από τα συναισθήματα και την σκέψη. Να μην μπαίνουν στον κόπο της κριτικής σκέψης το δέχομαι αλλά να μην τους διακινείται κανένα συναίσθημα από τα τόσα που συμβαίνουν γύρω τους το θεωρώ απαράδεκτο και επικίνδυνο!Ο φόβος έκφρασης της δυσαρέσκειας είναι τόσο μεγάλος που το ΔΓ/ΔΑ έχει την τιμητική του. Έχοντας εργαστεί κατά το παρελθόν σε εταιρεία δημοσκοπήσεων μπορώ να επιβεβαιώσω ότι η μερίδα που απαντάει κατ'αυτόν τον τρόπο είναι σημαντική!Πολύ καλό το κείμενο και πολύ καλή η αντίστοιχη σελίδα. Έχει ενδιαφέροντα κείμενα.
γνωρίζω όχι όλα και απαντώ....αυτό θάπρεπε νάναι το τρίτο σκέλος, λέω!γιατί το απαντώ ενέχει τον εαυτό σου ολόκληρο συναισθηματικά..μπορεί όμως να υπολείπεται σε.."τεχνικές" γνώσεις του θέματος!απαντούμε σ' όλα λοιπόν και κυρίως ακούμε και δηλώνουμε και την ενδεχόμενη ανεπάρκειά μας!άλλωστε δεν μας ενδιαφέρουν τα πάντα...
Indeedy,έξυπνο κείμενο κι ενδιαφέρουσα η οπτική γωνία αυτού που το έγραψε...να ο μολογήσω ότι δεν το είχα σκεφτεί έτσι;Λες να'με μεσορολογίτης κι εγώ ;;;καλό Φλεβάρη νά'χουμε!!!
Ναι οντως αυτη η αποψη του "στ'αρχ... μου" κυκλοφορει σε μεγαλο βαθμο στην κοινωνια μας για να μην γινω μιζερος και πω οτι επικρατει. Εχω δοκιμασει πολλες φορες με επιχειρηματα να αποδειξω οτι η παραπανω αποψη δεν συμφερει την κοινωνια μας αλλα δεν καταφερνα τιποτα.Καποιες φορες μαλιστα ξαφνικα περνουσε μια ωραια παρουσια και ο συνομιλητης μου διεγραφε οτι ειχε ακουσει και αφιερωνοταν σε αυτη(οκ και εγω κοιτουσα :-) ).Αυτο που πιστευω ειναι οτι ο καθενας πρεπει να χτιζει ανεξαρτητα τις αποψεις του αλλα απο τη στιγμη που θελει να ανηκει σε ενα κοινωνικο συνολο αναγκαστικα παρασυρεται μαζι του σε οτιδηποτε καλο ή κακο. Ετσι και εμεις που δεν χρησιμοποιουμε τα μπαλακια μας για σημειωματαριο παρ'οτι αναπτυσσουμε αποψεις για οτι συμβαινει γυρω μας αναγκαστικα παρασυρομαστε με την υπολοιπη κοινωνια με οτι συνεπειες εχει αυτο θετικες ή αρνητικες...
@Awakened:"Να μην μπαίνουν στον κόπο της κριτικής σκέψης το δέχομαι..."=>Ούτε αυτό το δέχομαι! Υποτίθεται είμαστε νοήμονα όντα και πρέπει να κρίνουμε και να έχουμε θέση. Έχω την εντύπωση πως ο σημερινός πολίτης-καταναλωτής ειδήσεων απλά μαθαίνει λίγο απ' όλα για να είναι "μέσα στα πράγματα". Το κακό είναι πως αυτή η ημιμάθεια και πολλές φορές άγνοια δημιουργεί τις μάζες που χειραγωγούνται ευκολότερα. @Anepidoti:Καλησπέρα Anepidoti. Το "απαντώ" (γνωρίζοντας την πιθανή άγνοιά μου)είναι και πιο τολμηρό και πιο ειλικρινές. Η κάστα των "εξυπνάκηδων" είναι επικίνδυνη γιατί πολλές φορές ευτελίζουν την έννοια της δημοκρατικότητας.
@Balidor:Πράγματι έξυπνη οπτική και ουσιαστική. Όλοι πιστεύω υπάρχουν φορές που πέφτουμε στην παγίδα του μέσου όρου. Το ζήτημα είναι να το αναγνωρίζουμε και να ξεφεύγουμε. Άντε καλό μήνα!@Jerronymo:Ο σταρχιδισμός είναι μια αρρώστια του νεο-έλληνα. Ειδικά στην καθημερινή ζωή υπάρχουν άνθρωποι που δείχνουν ενδιαφέρον μόνο αν έχουν συμφέρον. Θλιβερό. Οι άνθρωποι καμιά φορά θέλουν να τους χαιδεύεις τ' αυτιά. Άσε που η άποψη "εγώ θα αλλάξω την κοινωνία, αφού όλοι αυτό κάνουν" είναι χαρακτηριστική. Καλό είναι να έχουμε συλλογική συνείδηση, διατηρώντας παράλληλα την ατομική μας ταυτότητα. Αν το δούμε ως τεστ ευθύνης δοκιμαζόμαστε κατά πόσο έχουμε εξελιχθεί από το στάδιο του πίθηκου :)
Δημοσίευση σχολίου