Παντού γύρω μας υπάρχουν απειλές. Στην κοινωνία, στους εφιάλτες που βλέπουμε το βράδυ, στις ταινίες, στα βιβλία, στην θρησκεία, στην δουλειά μας, στα παραμύθια που μας έλεγαν όταν ήμασταν παιδιά, ακόμη και στην πολιτική. Πόσες φορές δεν ακούσατε κάποιον πολιτικό να παρουσιάζει τον αντίπαλό του ως απειλή ή ως εκπρόσωπο του Κακού; Όλες οι διηγήσεις κρύβουν μέσα τους ένα τέρας. Στην πολιτική ιδίως ως τέρατα νοούνται οι ιδεολογίες, κυρίως οι αντίθετες προς τα δικά μας πιστεύω. Τα τέρατα είναι απαραίτητη ουσία για να πλάσουμε τα ήθη και τον τρόπο σκέψης. Είναι παρουσιάσεις κοινωνικών απόψεων, πολιτικών ή θρησκευτικών πιστεύω που παραμένουν μέσα στο συλλογικό ασυνείδητο αν και έχουν παραγκωνιστεί απ’ το προσκήνιο. Πόσες κινηματογραφικές ταινίες δεν έχουν χρησιμοποιήσει κάποιο τέρας για να αναπαραστήσουν τα ήθη της εποχής που προβλήθηκαν;
Ο Εξολοθρευτής, ο Τζέισον στο Παρασκευή και 13, ο Χάνιμπαλ Λέκτερ, ακόμα κι ο Πράκτoρας Σμιθ στο Matrix. Καθένα απ’ τα παραπάνω τέρατα αντανακλά μια δεδομένη εικόνα της κοινωνίας. Όσοι τα αποστρέφονται πέρα απ’ την μορφή τους, απεχθάνονται και τα ιδεώδη που αντιπροσωπεύουν. Είναι οι θεατές εκείνοι που θέλουν να νιώσουν ότι ανήκουν στην μάζα και για να επιβεβαιώσουν τις επιλογές τους. Ο πολιτιστικός ρόλος των τεράτων είναι να μας παρουσιάσει όλα όσα εξορίσαμε ως κοινωνία. Όλα όσα θεωρούμε «μη πολιτικώς ορθά» και έξω από τις καθιερωμένες νόρμες. Να θυμηθούμε ότι υπάρχουν.
Ο πατέρας της ψυχανάλυσης Freud υποστήριζε ότι οι απωθημένες επιθυμίες (κυρίως σεξουαλικής φύσεως αλλά και σχετικές με το ένστικτο της αναπαραγωγής) δημιουργούν συναισθήματα που μοιάζουν ξένα για το υποκείμενό τους. Πολλές καταπιεσμένες πεποιθήσεις μέσω των τεράτων φαίνεται να δικαιώνονται σε μια φανταστική πραγματικότητα. Ακόμη ο αρχέγονος φόβος του θανάτου και του αγνώστου βρίσκουν μέσω των τεράτων πειστική μορφή. Ο άρχοντας της λογοτεχνίας τρόμου H. P. Lovecraft μάλιστα, είχε εμπνευστεί για τις ιστορίες του από αυτές τις αρχετυπικές μορφές που βρίσκονται ριζωμένες στο ανθρώπινο ασυνείδητο και τις συνδύαζε σε ορισμένα απ’ αυτά με κοινωνικά σχόλια επίκαιρα με την εποχή του. Στο βιβλίο «Ο Βασιλιάς με τα Κίτρινα» του Robert Chambers, πλάθεται μια ιστορία για ένα βιβλίο το οποίο γίνεται έμμονη ιδέα στους αναγνώστες του και ως διανοητικός ιός τους κάνει να χάσουν το μυαλό τους. Μια ιδέα που λειτουργεί δηλαδή ως ιός. Η τρέλα, ο φανατισμός κι η μισαλλοδοξία δεν είναι τέτοιοι σημερινοί ιοί; Ποιοι δημιουργούν λοιπόν τα πραγματικά τέρατα;

Τα τέρατα είναι τα οχήματα των ταμπού μας. Των απόκρυφων σκέψεων. Των επικίνδυνων επιθυμιών. Μελετώντας τα κανείς από το κάτοπτρο τόσο της πραγματικότητας, όσο και της φαντασίας, συνειδητοποιεί πως πρόκειται για απομεινάρια κουλτούρας. Οι μύθοι, η φιλοσοφία κι η θεολογία μας προσφέρουν μια διαφορετική θέαση του κόσμου. Το ίδιο και τα τέρατα που είναι αναπόσπαστο κομμάτι τους. Μας δίνουν την δυνατότητα να δούμε τον κόσμο από το εσωτερικό μας πρίσμα. Λειτουργούν ακόμη και ως κάθαρση. Βλέπουμε το κακό οπτικοποιημένο αλλά ο καθένας με τα δικά του μάτια. Σύμφωνα με τις εσωτερικές του δομές και πεποιθήσεις. Τα τέρατα μπορούν να μας διδάξουν. Να μας κάνουν να κριτικάρουμε τα ίδια τα κλισέ της κοινωνίας και να ψάξουμε το πόσο έχουμε εξελιχθεί ψυχολογικά. Πρέπει να βγάλουμε το θηρίο που κρύβει ο καθένας μας μέσα του, έξω. Να το ξορκίσουμε. Να σταματήσουμε να φορτώνουμε όλα τα αρνητικά στην πλάτη ενός πλάσματος όσο άσχημο κι ας είναι. Να σταματήσουμε ως κοινωνία να βρίσκουμε αποδιοπομπαίους τράγους για να καλύψουμε την ανεπάρκειά μας. Να πάψουμε να ελπίζουμε και να διορθωθούμε. Να ωριμάσουμε.
20 σχόλια:
δε θα υπηρχε θεος αν δεν υπηρχε διαβολος...
Μπράβο για το πολύ όμορφο κείμενο!Σύμφωνα με την ψυχαναλυτική θεωρία, η σκοτεινή πλευρά που όλοι έχουμε ακριβώς επειδή είναι απαγορευμένη απο το Υπερεγώ που έχουμε αναπτύξει σε μικρή ηλικία, μέσω μηχανισμών άμυνας(μετουσίωση, μετάθεση)μετατρέπεται σε "τέρας". Μετατρέπεται δηλαδή σε κάτι ξένο προς εμάς, κάτι το οποίο μπορούμε να πορακολουθούμε απο κοντά βλ.τους λάτρεις των ταινιών τρόμου,χωρίς να απειλείται το Εγώ μας.Σημ. Ως σκοτεινή πλευρά νοούνται όλες οι επιθυμίες, σκέψεις, συμπεριφορές που δεν έχουν επεξεργαστεί σύμφωνα με την "λογική" αλλά βασίζονται στο αρχέγονο υλικό που βρίσκεται μέσα μας, στο ασυνείδητο.
Έτσι ακριβός είναι !!! Όμως όταν καταφέρουμε και αναγνωρίσουμε αυτή την σκοτεινή πλευρά μπορούμε και να την πολεμήσουμε … και ίσως δικαιωθούμε …
@παράλογο:Μην το λες...είναι φιλαράκια...@awakened:Ευχαριστώ! Είσαι ο πιο συνεπής αναγνώστης!Ενδιαφέρουσες ψυχαναλυτικές παρατηρήσεις...Το οποίο ασυνείδητο συλλογικά κάποια στιγμή θα ξυπνήσει,για να μας οδηγήσει στο επόμενο(;) εξελικτικό επίπεδο. @εντροπία:Ίσως έτσι βρούμε και την ισορροπία μας. Κανείς άνθρωπος δεν είναι αποκλειστκά καλός ή κακός. Αρκεί να μην συνηθίσουμε στην θέα τεράτων...
"Καθένα απ’ τα παραπάνω τέρατα αντανακλά μια δεδομένη εικόνα της κοινωνίας."Μεγάλη κουβέντα είπες.Εσύ τα ονομάζεις τέρατα εγώ το λέω η σκοτεινή πλευρά που κρύβει ο καθένα μας είναι το κομμάτι της προσωπικότητας μας που όλοι προσπαθούμε να πνίξουμε. Πάντως αυτή η σκοτεινή πλευρά έχει μια γοητεία καθώς μπορεί να αποκαλύψει πολλά για τον καθένα μας.welcome to the dark side
Πολύ ενδιαφέρον και καλογραμμένο κείμενο φίλε samael. Στα όσα ενδιαφέροντα γράφεις και με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο, θα προσθέσω και μια ακόμα πτυχή: παντού στην κοινωνία, στην Τέχνη, στην πολιτική κλπ. υπάρχει το ΚΑΛΟ και το ΚΑΚΟ. Μέση κατάσταση δεν υπάρχει, κι αυτό διότι η -σύνθετων δομών- κοινωνία μας έχει ανάγκη για απλουστέυσεις, σχηματοποίηση και κωδικοποίηση των πραγμάτων. Τα στερεότυπα είναι πιο ευκολοχώνευτα. Όμως συνήθως τα πράγματα δεν είναι ούτε μαύρο ούτε άσπρο. Άλλα αν θες να ασχοληθείς με την ενδιάμεση περιοχή μεταξύ άσπρου και μαύρου πρέπει να κάτσεις να σκεφτείς. Και δεν είμαι σίγουρος ότι η κοινωνία μας (σε ένα μεγάλο ποσοστό) θέλει να προβληματίζεται...
@alekos:Η σκοτεινή πλευρά ευθύνεται ακόμη και για τα μεγαλύτερα έργα Τέχνης...για να μην αναφέρω το "Dark Side of the Moon"...Δεν χρειάζεται να το πνίξουμε το σκοτεινό κομμάτι, αλλά να του ρίξουμε φως...@δ.τζ.:Ενδιαφέρον ο παραλληλισμός με τα στερεότυπα.Η κοινωνική ταυτότητα που μόνοι μας ζητάμε -ο καθένας για τον Εαυτό του- δεν υποδηλώνει πραγματική ταυτότητα, αλλά στείρα κατηγοριοποίηση η οποία μας οδηγεί στην αναπαραγωγή στερεοτύπων που μας κατευθύνουν ομαδικά.Όμως με την στατικότητα αυτή που μόνοι μας δίνουμε στον κόσμο γύρω μας,δεν υπάρχει αίσθηση ασφάλειας, αλλά ένα "πνίξιμο" της κάθε ιδιομορφίας και του διαφορετικού.A walk in the dark side λοιπόν...
1) Το ότι υπάρχει κακό και τέρας, αυτό δε συνεπάγεται ότι πρώτα έχω ορίσει το καλό και άγγελος? Αρα ξέρουμε που πρέπει να πάμε. Ε?2) Ο Τσάκυ, η κούκλα-δολοφόνος, τι αντιπροσωπεύει? Την παιδική εγκληματικότητα? Τα σχολεία που γίναν γυαλιά καρφιά στις καταλήψεις? Αυτό κι αν είναι παλινδρόμηση σε πρωιμότερα στάδια της ανάπτυξης (για να μιλήσω ψυχολογικά σαν κι εσένα)3) Γι'αυτό λένε τους βαρώνους και τους λοχαγούς "ιερά τέρατα"? Νόμιζα ότι είχε να κάνει μόνο με την εμφάνιση...Τα ερωτήματα είναι ρητορικά σαφώς και επιπλέον αποδεικνύουν πως λατρεύω τα κείμενά σου ολοένα και περισσότερο. Keep walking...
Πετυχημένοι οι συμβολισμοί και απολαυστικότατο το άρθρο σας κ. Σαμαέλ.(τον Αζαζέλ τι τον έχετε;)
@mad: 1)Σωστό...2)Χμμμ...να κάτι που δεν είχα σκεφτεί...Λες; Όχι κι απίθανο...Εκτός αν πρόκειται για το "παδί-επαναστάτη" που δεν είναι αρεστό στον κόσμο των ενηλίκων και παίρνει εκδίκηση, ποιος ξέρει;3)Ιερό και τέρας αντιφατικές έννοιες.Να'σαι καλά φίλε mad και ευχαριστώ για την υποστήριξη.@spy:Να σαι καλά αγαπητέ φίλε. Τον Αζαζέλ δεν θα πω τι τον έχω καλύτερα... :) Την καλησπέρα μου!
Δε νομίζω ότι θα μπορέσουμε ποτέ ν' απαλλαγούμε απ' το "τέρας".Τα εμφυτευμένα ένστικτα είναι που μας οδηγούν σε "τερατώδεις" πράξεις.Ποιά μητέρα δε θα σκοτώσει όποιον επιχειρήσει να βλάψει το παιδί της;Ποιός άνθρωπος δε θα χρησιμοποιήσει τα χέρια του ως όπλα για να επιβιώσει;Και φυσικά όλ' αυτά τα βλέπουμε και στο σύνολο της κοινωνίας γιατί πολύ απλά αποτελείται από ανθρώπους με τα ίδια ακριβώς αρχέγονα ένστικτα. Δε θα μπορέσουμε να το καταπολεμήσουμε.
για όλα φταίει ο Bin Laden...
@wise one:Ακριβώς φίλε. Δεν χρειάζεται να το πολεμήσουμε εξάλλου, αλλά να το κάνουμε μέρος του Εαυτού μας. Να το αποδεχτούμε και να ζήσουμε για το ζώο που υπάρχει μέσα στον καθένα μας...@colpocoquette:Και ο Δρακουμέλ επίσης...
"Τα τέρατα είναι απαραίτητη ουσία για να πλάσουμε τα ήθη και τον τρόπο σκέψης. Είναι παρουσιάσεις κοινωνικών απόψεων, πολιτικών ή θρησκευτικών πιστεύω που παραμένουν μέσα στο συλλογικό ασυνείδητο αν και έχουν παραγκωνιστεί απ’ το προσκήνιο."Θα συμφωνήσω απόλυτα με τα λεγόμενα σου.Τα τέρατα πρέπει να υπάρχουν.Πρέπει να τα βγάλουμε προς τα έξω, πρέπει να τα αποδεχτούμε, γιατί είναι κομμάτι μας. Είναι μέρος της προσωπικότητας του καθενος...Είναι κομμάτι της κοινωνίας μας...Πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτά γιατί χωρίς αυτά δεν θα υπάρχει το "καλό"...Φιλιά
...μμμμ,όλος ο κόσμος με τον φόβο και τον τρόμο δεν διοικείται ???Εργαλείο εξουσίας !!καλησπέρα
Σήμερα είδα το blog μου και παρόλο που δε μου άφησες το δικό σου το βρήκα. Γράφεις πολύ ωραία. Σε πρόσθεσα και γω φίλε. Να τα λέμε.
@σκορπίνα:Τι θα ήταν το Γιν χωρίς το Γιαν; Πως θ'απολαμβάναμε την ευτυχία αν πρώτα δεν είχαμε νιώσει πως είναι να είσαι δυστυχισμένος; Έτσι και το εσωτερικό "τέρας" πρέπει να γνωρίσει την αντίστοιχη πεντάμορφη για να ισορροπίσει. @karfotos:Σωστή παρατήρηση. Ο Φόβος είναι παντού γύρω και ειδικά οι πολιτικοί τον χρησιμοποιούν. Ο Μακιαβέλι έγραφε ότι ένας ηγεμόνας πρέπει να απλώνει φόβο στν λαό κι όχι αγάπη. Γιατί η αγάπη σαν συναίσθημα δεν ελέγχεται...Φιλικούς χαιρετισμούς.@keimenografos:Να' σαι καλά αδελφέ. Φαντάζομαι με βρήκες μέσω προφίλ. Θα τα λέμε...
mpravo filarako poli omorfo keimeno keep rocking
Dear Samael,Den oi fovoi den eoun kamia shesi me tin orimotita kai ektos apo arnitika ehoun kai ta thetika, vazoun oria me skopo thn fusiologiki anaptyksi mias koinonias,fadasou na min fovomastan tipota. Apo tin alli kapioi hrisimopoioun tous fovous triton pros ofelos tous. Ekei prepei na paremvei i kritiki skepsi gia na apotrepsei tin ekmetaleusi.oraio keimeno
@ανώνυμος:Να'σαι καλά φίλε μου. Εννοείται...always rock and never roll!@kiki:Ωριμότητα εννοώ το να μην φτιάχνουμε "παραμύθια" και εξιλαστήρια θύματα για να κρύψουμε τις αδυναμίες μας. Ας δούμε το τέρας στον καθρέφτη κι ας του απλώσουμε το χέρι...μπορεί να μην δαγκώνει.Την καλησπέρα μου!
Δημοσίευση σχολίου