Με τον όρο προπαγάνδα, εννοούμε την με οποιοδήποτε τρόπο σκόπιμη και μεθοδική διάδοση ιδεών και αντιλήψεων με σκοπό τον επηρεασμό της σκέψης και των πράξεων άλλων ανθρώπων. Ως όρος χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά από τον πάπα Γρηγόριο τον ΙΕ' στην εγκύκλιο για την "Επιτροπή για την Διάδοση της Πίστεως". Έπειτα άρχισε να ξεφεύγει από τα όρια του θρησκευτικού προσηλυτισμού και να περνά στην πολιτική. Ο Μαρξ είχε παρατηρήσει ότι "Όταν η ιδέα μπει μέσα στην μάζα, μετατρέπεται σε υλική δύναμη". Επομένως αρκεί ο επίδοξος ρήτορας-προπαγανδιστής να εγείρει συγκεκριμένα συναισθήματα και σκέψεις απέναντι στο κοινό που θέλει να ελέγξει ώστε να το οδηγήσει σε συγκεκριμένες πράξεις. Η προπαγάνδα ασκείται λοιπόν από την αρχαία εποχή, μόνο που στις μέρες μας έχει αποκτήσει άλλη διάσταση, όχι μόνο λόγω των διαθέσιμων μέσων, αλλά κυρίως μέσω της "κοινής γνώμης". Ουσιαστικά η "κοινή γνώμη" αποτελεί το μετρήσιμο μέγεθος πάνω στο οποίο λειτουργεί η επιστήμη της "διαμόρφωσης" γνώμης. Η σύγχρονη προπαγάνδα έχει συμμάχους της την κοινωνιολογία και την ψυχολογία, καθώς έχει την ευχέρεια να ασκεί μέσω των θεωριών τους επιρροή σε όλο το σύνολο του πληθυσμού. Έτσι παρατηρούμε την εμπορική προπαγάνδα μέσω της διαφήμισης που προσπαθεί να πείσει το κοινό για την αξία των προϊόντων, την θρησκευτική μέσω της κατήχησης και των δογμάτων που προσπαθεί ν' αυξήσει πιστούς, και τέλος την πολιτική προπαγάνδα που εκφράζεται από τις κομματικές συγκεντρώσεις, τους πολιτικούς λόγους κλπ, αλλά και από τον στρατό κι αποσκοπεί στο να πείσει τους ανθρώπους για την ανάγκη εφαρμογής μιας συγκεκριμένης πολιτικής.
Το να κάνουμε μια ιστορική αναδρομή της προπαγάνδας θα ήταν εξαιρετικά χρονοβόρο. Αρκεί να αναφέρουμε ότι από τα τραγούδια των τροβαδούρων, ως τα αγάλματα και τα μνημεία, τα ΜΜΕ, την επίσημη εκπαίδευση, τα σλόγκαν, τα ήθη και τα έθιμα...όλα είναι προπαγάνδα! Οι σύγχρονοι προπαγανδιστές έχουν μεγαλύτερο αριθμό μέσων και συμβόλων στην διάθεσή τους για να περάσουν το επιθυμητό μήνυμα. Οι χειρονομίες, οι στάσεις του σώματος, τα ρούχα, το χτένισμα, τα χαρακτηριστικά σήματα (μια σημαία, μια αφίσα, σταυρός, σφυροδρέπανο κοκ), οι φήμες, τα συνθήματα, οι εφημερίδες, το ραδιόφωνο κι η τηλεόραση, οι προκηρύξεις, η τέχνη, ο κινηματογράφος, η μόδα, τα είδωλα του life-style, τα χρώματα, οι φωτεινές επιγραφές νέον, οι διαδηλώσεις, οι παρελάσεις, οι εθνικές εορτές, τα shows, ο αθλητισμός...όλα είναι εργαλεία που με τους κατάλληλους χειρισμούς και λίγη...φαντασία ο προπαγανδιστής μπορεί να τα χρησιμοποιήσει πετυχαίνοντας τους στόχους του. Η πραγματικότητα είναι εύπλαστη σαν πλαστελίνη κι αφού η κοινή γνώμη είναι κυρίως κενόδοξη, συντηρητική, εύπιστη και δρα με βάση το συναίσθημα, οι "ειδικοί" πολύ εύκολα με τους κατάλληλους μηχανισμούς μπορούν να την χειραγωγούν. Σήμερα οι άνθρωποι χωρίζονται σε υποομάδες\target groups που οι αναλυτές σφυγμομετρούν πιο εύκολα τις αντιδράσεις τους. Μερικά τεχνάσματα της προπαγάνδας είναι επιγραμματικά τα εξής:

-Η επιλεκτική χρησιμοποίηση των γεγονότων.
-Ο ισχυρισμός ότι όλοι δρουν και σκέφτονται σαν εμάς. Το να συμπεριφέρεσαι με τρόπο που να είσαι "in" ή "trendy", να ακολουθείς τις προτιμήσεις μιας υποομάδας με συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες. Η αίσθηση του "ανήκειν" με το να ακολουθείς το ρεύμα.
-Η σύνδεση μιας ιδέας με συγκεκριμένο (αγαπητό ή μισητό ανάλογα τον σκοπό) πρόσωπο ή οργάνωση. Επίσης οι επίσημοι\διάσημοι υποστηρικτές κομμάτων, τα ινδάλματα και οι αυθεντίες είναι ιδανικά πρόσωπα για να πλασαριστεί μια ιδέα ευκολότερα σε πλήθος ανθρώπων.
-Η σύνδεση μιας ιδέας ή μιας πράξης με μια θετικά φορτισμένη λέξη, ώστε να γίνει αποδεκτή από τους άλλους χωρίς παραπάνω εξηγήσεις και αποδείξεις.
-Η προσπάθεια να κερδηθεί η πρώτη εντύπωση. Γι' αυτό τα δίκτυα πληροφοριών που προπαγανδίζουν σπεύδουν να ενημερώσουν "έγκαιρα" και "έγκυρα" το κοινό τους.
-Το τέχνασμα της μισής αλήθειας, ειδικά αν το απόλυτο ψέμα μπορεί να αποκαλυφθεί. Η καλύτερη τεχνική για να αποκρύψεις στοιχεία χωρίς να ψεύδεσαι.
-Η δημιουργία ενός μύθου που να ικανοποιεί το κοινό αίσθημα, το θυμικό, να είναι ένα όραμα, μια υπερβολή, ένα ιδεώδες που να δίνει την ψευδαίσθηση στον λαό πως ασχολούμενος μ' αυτό ξεφεύγει από την μιζέρια της καθημερινότητας. Φυσικά πολλοί σωτήρες θα αναδυθούν στο όνομα της πραγματοποίησης αυτού του μύθου.
-Συνεχής, πυκνή και χωρίς διακοπές επανάληψη της ιδέας που πρέπει να μεταδοθεί στο κοινό, ώστε αυτό να μην έχει τον χρόνο να σκεφτεί και ν' αντιδράσει ή να αμφιβάλλει γι' αυτήν. Τότε την αποδέχεται ως μια αλήθεια που την θεωρεί δεδομένη αφού την συναντά παντού. Με την επανάληψη, το κοινό παθαίνει ανοσία απέναντι στην μεταδιδόμενη ιδέα, ακυρώνοντας την λογική.
-Η κολακεία κι η τόνωση του Εγώ. Τεχνική που ακολουθούν τόσο οι πολιτικοί, όσο κι οι διαφημιστές.
-Μπορούμε να αναφέρουμε και ένα ακόμη τέχνασμα κοινωνικής μηχανικής, όπου ο προπαγανδιστής κατασκευάζει ένα ψεύτικο θέμα, το διαρρέει προς την κοινή γνώμη, με σκοπό ν' αποσπαστεί η προσοχή της από κάποιο πραγματικά σημαντικό θέμα.

Για να αντιμετωπίσουμε την επιρροή της προπαγάνδας, χρειάζεται να έχουμε ανοιχτά μάτια, αυτιά και μυαλά. Οι τρόποι άμυνας είναι να αναρωτιόμαστε για το νόημα των λέξεων που χρησιμοποιούνται, για τον λόγο σύνδεσης μιας ιδέας με ένα πρόσωπο, να αναζητούμε αποδείξεις μέσω λογικών επιχειρημάτων, να μην θεωρούμε κανέναν θεματοφύλακα γνώσης ή αξιόπιστων πληροφοριών, να αναρωτιόμαστε για τα κίνητρα του ομιλητή, να σκεφτόμαστε αν ότι μας "πουλάνε" το έχουμε ανάγκη κι εξυπηρετεί τα συμφέροντά μας ή απλώς το καμουφλάρουν με λέξεις και ιδιότητες που το κάνουν αρεστό, να μην είμαστε οπαδοί, να μην θεωρούμε δεδομένο το ότι κι οι υπόλοιποι σκέφτονται σαν εμάς.
Η αλήθεια είναι ότι δύσκολα μένει κανείς ανεπηρέαστος από τον καταιγισμό ερεθισμάτων και πληροφοριών στην καθημερινή ζωή. Γι' αυτό είναι ανάγκη να διατηρούμε την ατομικότητά μας, καθώς μέσα στις μάζες η ατομικότητα διαλύεται και δημιουργείται μια ενιαία, συλλογική συνείδηση πολύ πιο εύκολα χειραγωγήσιμη, με τα αντανακλαστικά και τις συναισθηματικές εξάρσεις ενός υπερτροφικού μπεμπέ. Μπορούμε να αντισταθούμε στην προπαγάνδα μέσω της αντι-προπαγάνδας, δηλαδή με το να απαντάμε στις πληροφορίες που δεχόμαστε. Ο πόλεμος μέσα στο κεφάλι μας δεν κερδίζεται παρά μόνο με κριτική σκέψη.
6 σχόλια:
Το κείμενο ήταν τόσο πλήρες που είναι απ'τις λίγες φορές που δεν βρίσκω κάτι να προσθέσω...Ένας ακόμη τρόπος προπαγάνδας που χρησιμοποιείται κυρίως για διαφημιστικούς σκοπούς ωστόσο είναι η Επίκληση στο συναίσθημα!Πολύ σωστά για να καταφέρουμε να μείνουμε ανεπηρέαστοι απο την προπαγάνδα χρειάζεται καλό φιλτράρισμα των πληροφοριών που δεχόμαστε...
Στην προηγουμενη ζωη σου ησουν το ημερολογιο του Γκαιμπελς??? Αναλυτικοτατη η αναρτηση σου. Οντως παντου βλεπουμε καθε ειδους προπαγανδα.Πως μπορουμε να αντισταθουμε στην προπαγανδα? Πιστευω πως αν "αντιπροπαγανδισουμε" υπαρχει τεραστιος κινδυνος να καταληξουμε να προπαγανδιζουμε τελικα.Ετσι πιστευω οτι το δηλητηριο της προπαγανδας ειναι η αδιαφορια.Μαζι φυσικα με την κριτικη σκεψη...Οσο για το Alternative 4? ακουω το Feel και νοιωθω οτι η ζωη μου ειναι κολλημενη στο "I've been down for a while"...
"-Μπορούμε να αναφέρουμε και ένα ακόμη τέχνασμα κοινωνικής μηχανικής, όπου ο προπαγανδιστής κατασκευάζει ένα ψεύτικο θέμα, το διαρρέει προς την κοινή γνώμη, με σκοπό ν' αποσπαστεί η προσοχή της από κάποιο πραγματικά σημαντικό θέμα."Συνοπτικά, ένα σχόλιο για το Zeitgeist καθώς και την γενικότερη 'συνομοσιολογία' που παρατηρείται στις μέρες μας σε σχέση με το παραπάνω κείμενο θα ήθελα.
@awakened:Παντού γίνεται επίκληση και στο συναίσθημα. Αν δεν σε πείσουν πως αυτό που σου λένε να κάνεις θα σε ωφελήσει και θα σε κάνει να νιώσεις ωραία τότε δεν το κάνεις. Αν δεν πιστέψεις ότι το χ προϊόν θα σου προσδώσει κύρος δεν το αγοράζεις. Δύσκολα κάποιος ξεφεύγει από τα δίκτυα προπαγάνδας (και αντι-προπαγάνδας) γι' αυτό χρειάζεται συνεχής νοητική εγρήγορση. Ξέρω για τους τεμπέληδες ακούγεται βουνό. @jerronymo:"Στην προηγουμενη ζωη σου ησουν το ημερολογιο του Γκαιμπελς??? "=>Χε χε! Απλά έχει τύχει ν' ασχοληθώ με το θέμα και σε σχολές, πτυχιακή κτλ. Πάντα με αφορούσε ο τρόπος κατασκευής της πραγματικότητας. Η αντιπροπαγάνδα ενέχει αυτόν τον κίνδυνο πράγματι, αλλά από την άλλη το να μην απαντάς στον πληροφοριακό πόλεμο, κάποιοι νομίζουν ότι αδιαφορείς.
@Μοναχογιος:Ειδικά σε περιόδους κρίσεων, όπου οι άνθρωποι απογοητεύονται ή αισθάνονται ανασφαλείς διαπιστώνει κανείς ότι λόγω ιδεολογικού κενού πολλοί ψάχνουν απλοϊκές εξηγήσεις για την δυστυχία τους. Έτσι καταφεύγουν σε ανορθολογικές μορφές σκέψης, όπως πχ το μεταφυσικό, ο θρησκευτικός φανατισμός και οι θεωρίες συνωμοσίας. Ειδικά όταν υπάρχει έλλειμμα παιδείας κι ο καθένας έχει ποτιστεί τόσο απ' τον ατομικισμό (κοινώς παρτάκιας)που δεν ασχολείται με τίποτα άλλο, παρά μόνο με τον μικρόκοσμό του τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Μην θυμηθούμε ειδικά εδώ στην Ελλάδα πως σε κάθε καταστροφή κτλ υπάρχει "ξένος δάχτυλος" από πίσω...Το να κατασκευάσει μια ελίτ μια θεωρία συνωμοσίας είναι πολύ πιθανό για να παραπλανήσει τον κόσμο. Όσο αφορά το Zeitgeist νομίζω πως οι θέσεις που θέτει απέναντι στην θρησκεία, τον μαζικό φόβο, τον τρόπο που ευνοούνται συγκεκριμένες ομάδες ατόμων κτλ είναι σωστές και έχουν βάση. Κάποιος παρανοικός θα μπορούσε να υποστηρίξει πως κι αυτή η ταινία είναι κατασκεύασμα κάποιας ελίτ που διαρέι δικά της στοιχεία από την δική της οπτική για να πετύχει τους δικούς της -άγνωστους σ' εμάς-σκοπούς.
Όλες οι πλευρές χρησιμοποιούν προπαγάνδα. Απλά μας ενοχλεί συνήθως η προπαγάνδα των "απέναντι" και όχι η δικιά μας. Την δικιά μας την ονομάζουμε "σωστή πληροφόρηση".
Το άρθρο είναι προπαγανδιστικό! Τα σχόλια που έγιναν και αυτά προπαγάνδα είναι! Μήπως και αυτό το μήνυμα είναι προπαγάνδα;
Για να δείς ποιοι κάνουν προπαγάνδα και πώς, πόσο εύκολη είναι, αλλα κυρίως για να αναγνωρίζεις τις μεθόδους της , κάνε click στο όνομά μου όπου έχει ένα άρθρο για την προπαγάνδα.
Δημοσίευση σχολίου