Η ατομική ανάπτυξη, παιδεία, η κοινωνική μηχανή και ο αναγκαίος σχεδόν κομφορμιστικός της χαραχτήρας «συνωμοτούν» για και φέρουν το άτομο αντιμέτωπο με κρίσιμες επιλογές. Τι επάγγελμα να διαλέξει; Ποιον τρόπο ζωής να ακολουθήσει; Ποιες αξίες; Τι είδους σχέσεις να αναπτύξει με τους άλλους, πώς και γιατί να κάνει κάποιες επιλογές και όχι κάποιες άλλες. Ο κόσμος μας είναι συνήθως πολύ περιορισμένος ως προς την δυνατότητα πραγματοποίησης διαφορετικών επιλογών. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουμε κάνει ήδη τις επιλογές μας και έχουμε αποδεχτεί κάποιους συγκεκριμένους ρόλους και πλαίσια κίνησης μας, ώστε η επιλογή μια ταυτότητας σ' ένα ενήλικο άνθρωπο αντίθετα από ότι ένα παιδί δεν είναι πια το ζητούμενο. Ο ενήλικας συνήθως έχει μια συγκεκριμένη ταυτότητα και μάσκα που έχει φορέσει στον εαυτό του και έχει ταυτιστεί μαζί της. Αντίθετα με τα χρόνια της παιδικής μας ηλικίας όπου μπορούσαμε να ταυτίσουμε τον εαυτό μας με διάφορες μάσκες και ρόλους. Kάποιοι άνθρωποι τώρα, μετά το πέρασμα της παιδικής του ηλικίας έχουν την τάση να παραμένουν ακόμα παιδιά και να μην έχουν αποδεχθεί κάποιον συγκεκριμένο κοινωνικό ρόλο όπως οι περισσότεροι ενήλικες. O ψυχολόγος Erik Εrikson υποστηρίζει ότι συνήθως αυτή η τάση συναντάται στους δημιουργικούς ανθρώπους οι οποίοι παρατείνουν όσο μπορούν την περίοδο διάχυσης της ταυτότητας τους και αυτό γιατί η φαντασία τους προσφέρει μια μεγάλη γκάμα και φάσμα δυνατοτήτων, ώστε δεν είναι εύκολο για αυτούς να αποφασίσουν να επιλέξουν ένα συγκεκριμένο τρόπο ζωής με ένα συνεκτικό πρότυπο. Η διάχυση ταυτότητας είναι δυσάρεστη συνήθως για αυτά τα άτομα. Είναι λιγότερο επώδυνο και κουραστικό να καταλήξει κάποιος σε μια συγκεκριμένη άποψη και να οργανώσει με συνέπεια την ζωή του. Όμως από την άλλη μεριά, η επιλογή ταυτότητας, συνεπάγεται την απόρριψη πολλών άλλων πιθανοτήτων, εκδοχών ή προοπτικών για την ζωή μας. Αυτό ο William James το λέει εύστοχα “εγκαταλελειμμένο” ή “δολοφονημένο” εαυτό. Τι κάνουμε δηλαδή όταν δεχόμαστε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό ρόλο και μάσκα; Στην ουσία σκοτώνουμε τους άλλους εαυτούς μας.
Στο βιβλίο "The Diceman" ο κεντρικός ήρωας ελέγχει την ζωή του και ακολουθεί τις πιθανές επιλογές που παρουσιάζονται στο μυαλό και την ζωή του όχι με βάση τον εαυτό του,αλλά με βάση την βοήθεια της τύχης. Σε κρίσιμες λοιπόν αποφάσεις της ζωής του, καταγράφει τις δυνατές επιλογές του, στις οποίες περιλαμβάνει και όσες ο ίδιος δε θα τις ακολουθούσε ποτέ του υπό άλλες συνθήκες και καθορίζει την ενέργεια του ρίχνοντας τα ζάρια. Αυτό δεν είναι τόσο τρομερό όσο ακούγεται ίσως σε κάποιους, πολλοί από μας το κάνουμε αυτό στις ζωές μας άσχετα αν είναι ένας λιγότερο τυποποιημένος τρόπος. Αλλάζοντας πχ δουλειά, κατοικία, τρόπο ζωής ή προσπαθώντας να αλλάξουμε συνειδητά τον τρόπο που αντιδρούμε, αισθανόμαστε κτλ ώστε να ξεφύγουμε από την υπερβολικά περιχαρακωμένη ταυτότητά μας. Το βιβλίο"The Diceman" είναι συγκλονιστικό από αυτήν την οπτική και ανάλυση. Προσπαθεί να μας επιφέρει μια ρήξη με το “οικείο” μας εαυτό, ως προς τις επιλογές στο κοινωνικό πλαίσιο εδώ βέβαια ,αλλά μπορεί να πάρει και με συνεχόμενη πορεία, μορφή και νόημα ως προς τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε, καταλαβαίνουμε και αντιδρούμε απέναντι στην ίδια την πραγματικότητα. Ο άνθρωπος αυτός(ο ήρωας του βιβλίου) ακολουθώντας παράλληλα και συγχρόνως διαφορετικές επιλογές, αντιδράσεις και κατά συνέπεια διαφορετικές μάσκες και προσωπικότητες του Εγώ μας, αντιλαμβάνεται ότι η ίδια η ιδέα μας για τον εαυτό μας, η μάσκα που έχει κολλήσει πάνω μας δεν είμαστε στην ουσία εμείς όπως νομίζουμε, αλλά απλά, μια από τις πολλές μάσκες και πιθανούς εαυτούς που έχουμε επιβάλει οι ίδιοι στον εαυτό μας. Εσύ δεν είσαι Εσύ. Ο Εαυτός σου δεν είναι ο Εαυτός σου. Η Μάσκα που φοράς δεν είναι ο πραγματικός Εαυτός σου. Είναι μια πιθανή και “πλειοψηφική” συνεκδοχή των πολλαπλών και άπειρων ίσως εαυτών μας, που έχει επιβληθεί πάνω στους άλλους εαυτούς μας και παίζει ένα θεατράκι μαζί μας με το οποίο εμείς στο τέλος, από την διαρκή αυτή “παράσταση” και προβολή του πάνω μας, ταυτιζόμαστε και νομίζουμε ότι είμαστε εκείνος. Πρόκειται για ένα παιχνίδι με καθρέφτες. Ένας τρόπος διαφυγής μας και συνειδητοποίησης από αυτήν την ασυνείδητη ταύτισή μας με ένα συγκεκριμένο Εγώ είναι η μέθοδος που πραγματεύεται το μυθιστόρημα "The Diceman" ή ακόμα και η ίδια η ανάγνωση του μας βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση κατανόησης του γεγονότος αυτού.

(Πηγή: Αντιδόγμα)
6 σχόλια:
όμορφη ανάρτηση! η προσέγγιση του ασυνείδητου και το "ξεσκέπασμά" του μόνον με σοβαρή ψυχανάλυση μπορεί να επιτευχθεί. Η ατομική προσέγγιση είναι το έναυσμα, η πραγμάτωσή της όμως απαιτεί σοβαρή διαχείριση.καλό βράδυ!-σου πάνε αυτά τα θέματα..-
Τα θελω μας, τα πιστευω μας, οι πραξεις μας, οι αξιες μας και οτι σχετιζεται με την προσωπικοτητα μας ειναι ο εαυτος μας.Πιστευω οτι ολοι αυτοι οι εναλλακτικοι εαυτοι που περιγραφεις ειναι πτυχες του συνολου του εαυτου μας.Αν καταλαβα καλα το συμπερασμα στο οποιο καταληγεις ειναι οτι πρεπει να μην μενουμε σε 2-3 πτυχες του εαυτου μας αλλα να ενεργοποιησουμε και τις αλλες.Αν οχι ολες οσο το δυνατον περισσοτερες...
Πολύ ωραίο το κείμενο! Πολύ σωστά, δεν χρειάζεται να περιοριζόμαστε σε έναν εαυτό αλλά να αφήσουμε να έρθουν στην επιφάνεια και οι υπόλοιποι για να φτάσουμε στην πληρότητα του Εαυτού μας. Αν και οι πραγματικοί εαυτοί μας τις περισσότερες φορές βρίσκονται πολύ καλά κρυμμένοι και χρειάζεται όπως σωστά αναφέρεται καλό "σκάψιμο" για να τους βρούμε...
Τώρα εξηγούνται πολλά, χεχε!:)κι ενδιαφέρον φαίνεται το Diceman...Χχχχχχμμμμμμμμ!!!!
@Anepidoti:Και ποτέ δεν ξέρεις που μπορεί να σε οδηγήσει αυτό. Ας πούμε μπορεί ν' ανακαλύψεις πως μέσα σου είναι παγιδευμένες περισσότερες από μια προσωπικότητες. Ακόμη και μέσω ύπνωσης μπορεί κανείς να βουτήξει σε πιο βαθιά νερά. Ο δρόμος της αυτοπραγμάτωσης (το να τα βρούμε με όλους τους εαυτούς μας και να τους κάνουμε ένα) είναι μια επίπονη διαδικασία. Καλησπέρα.@Jerronymo:Ακόμη και σε κάθε περιβάλλον που κινούμαστε ενεργοποιούμε έναν διαφορετικό εαυτό μας. Αλλά ίσως το ιδανικό θα είναι να τους ενώσουμε όλους από κομμάτια σε ένα ενιαίο σύνολο. Πάντα υπάρχουν βέβαια "κλειδωμένες" πόρτες που για να τις ανοίξουμε απαιτείται γνώση αλλά και το να φτάσουμε σε ανώτερα επίπεδα συνειδητότητας. Μάλλον κάπως έτσι, το ψάχνω ακόμη :)
@Awakened:Και καμιά φορά χάνουμε τον εαυτό μας ή απομακρυνόμαστε απ' αυτόν, προσπαθώντας να γίνουμε κάποιοι άλλοι, επειδή μας το επιβάλλει το περιβάλλον ή επειδή χανόμαστε στους τόνους ψευδαισθήσεων που κυκλοφορούν εκεί έξω.@Balidor:Ναι κι εγώ κάπως έτσι κατάλαβα τι μου συμβαίνει :))))Το Diceman εξηγεί πολλά για το επίπλαστο των επιλογών.
Δημοσίευση σχολίου